Πειραματικά Σχολεία: Προϋποθέσεις – Διαδικασία δημιουργίας. Πειραματικά τμήματα
Στο άρθρο 75 του νομοσχεδίου «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» το περιεχόμενο του οποίου γνωστοποιήθηκε χθες περιέχονται διατάξεις που καθορίζουν τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες ίδρυσης Πειραματικών Σχολείων.
Άρθρο 75
1. Ως πειραματικά σχολεία ορίζονται νηπιαγωγεία, δημοτικά σχολεία, γυμνάσια, γενικά λύκεια, επαγγελματικά λύκεια και Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.). Για να είναι κατάλληλη μία σχολική μονάδα να χαρακτηριστεί ως πειραματικό σχολείο πρέπει:
α) οι μαθητές και μαθήτριες να εισάγονται με τρόπο που δεν παραβιάζει τις βασικές προϋποθέσεις ενός κατά το δυνατόν τυχαίου δείγματος, απαραίτητη προϋπόθεση για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων,
β) οι εκπαιδευτικοί αυτών των σχολείων να διαθέτουν αυξημένα τυπικά προσόντα και κυρίως την κατάλληλη επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και διδακτική εμπειρία, ώστε να είναι σε θέση να υλοποιήσουν πιλοτικές εφαρμογές, να συμβάλλουν στην αποτίμηση των αποτελεσμάτων τους και να προσφέρουν την απαραίτητη ανατροφοδότηση για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού σχεδιασμού.
2. Τα πειραματικά σχολεία υπάγονται διοικητικά στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Την επιστημονική ευθύνη εφαρμογής των ερευνητικών ή επιμορφωτικών δραστηριοτήτων έχουν ο σύλλογος διδασκόντων, ο φορέας που έχει σχεδιάσει την ερευνητική ή επιμορφωτική δραστηριότητα ή την πιλοτική εφαρμογή προγραμμάτων και το ΕΠ.Ε.Σ.. 3. Η πλειοψηφία δύο τρίτων (2/3) των εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας που υπηρετούν έχοντας οργανική θέση στη μονάδα αυτή, έχει το δικαίωμα να ζητήσει τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως πειραματικού. Η αίτηση υποβάλλεται στην Ε.Ε.Π.Π.Σ. ύστερα από εισήγηση του οικείου ΠΕ.Κ.Ε.Σ..
4. Κάθε ΠΕ.Κ.Ε.Σ. έχει τη δυνατότητα να ζητήσει:
α) τον χαρακτηρισμό σχολείου της περιοχής ευθύνης του ως πειραματικού, ή
β) την ίδρυση νέου πειραματικού σχολείου. Αιτήσεις άλλων φορέων κατατίθενται για γνώμη στο οικείο ΠΕ.Κ.Ε.Σ.. Για τις αιτήσεις της περίπτ. α΄ απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας δύο τρίτων (2/3) των εκπαιδευτικών του σχολείου που υπηρετούν έχοντας οργανική θέση στο σχολείο αυτό. Τα νέα πειραματικά σχολεία ιδρύονται σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις, ύστερα από γνώμη της Ε.Ε.Π.Π.Σ..
5. Για τον χαρακτηρισμό σχολείου ως πειραματικού εκδίδεται απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ύστερα από γνώμη της Ε.Ε.Π.Π.Σ..
6. Ο αποχαρακτηρισμός σχολείου ως πειραματικού πραγματοποιείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Ε.Ε.Π.Π.Σ, λαμβανομένων υπόψη των συμπερασματικών εκθέσεων του άρθρου 47 του ν. 4547/2018 (Α΄ 102). 8. Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, εφόσον το κρίνει αναγκαίο, εκδίδει δημόσια πρόσκληση προς τα σχολεία της επικράτειας, με την οποία τα καλεί να υποβάλουν αίτηση, μέσα στην προθεσμία που ορίζεται με την ίδια πρόσκληση, για τον χαρακτηρισμό τους ως πειραματικών.
Πειραματικά Τμήματα
Άρθρο 86
Σε μη πειραματικά σχολεία μπορεί να συνιστώνται πειραματικά τμήματα με τη διαδικασία του άρθρου 87. Τα πειραματικά Τμήματα συνιστώνται για καθορισμένο χρονικό διάστημα για την εξυπηρέτηση των σκοπών του άρθρου 74.
Άρθρο 87
1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Ε.Ε.Π.Π.Σ. μπορεί να χαρακτηρίζεται ή να αποχαρακτηρίζονται ως πειραματικά ένα ή περισσότερα τμήματα μίας ή περισσότερων τάξεων σχολικής μονάδας που δεν αποτελεί πειραματικό σχολείο.
2. Η διαδικασία χαρακτηρισμού ή αποχαρακτηρισμού της παρ. 1 μπορεί να κινηθεί κατόπιν αίτησης του συλλόγου διδασκόντων κάθε σχολείου Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία υποβάλλεται για γνωμοδότηση στο οικείο ΠΕ.Κ.Ε.Σ, ή κατόπιν αίτησης απευθείας από το οικείο ΠΕ.Κ.Ε.Σ.